medewerkers binden behouden als bezorger

Binden en behouden van (nieuwe) medewerkers

Nieuwe medewerkers binden en behouden als bezorger of in de keuken. Hoe doe je dat eigenlijk?

Gefeliciteerd! Het is u in een krappe arbeidsmarkt gelukt om een nieuwe medewerker te vinden voor uw openstaande vacature. Een knap resultaat wat voor de gemiddelde werkgever geen makkelijke opgave is. Hoe blij de werkgever en de betrokken collega’s ook zijn met dit resultaat; al snel leeft iedereen weer in de waan van de dag…

Hoe zorg je er nu als werkgever voor dat de nieuwe medewerker zich écht verheugt op het starten binnen uw bedrijf? Hoe creëer je een ambassadeur? Hoe zorg je ervoor dat een (nieuwe) collega tevreden is, maar vooral ook tevreden blijft?

Binden

Deel 1 van het binden en behouden van medewerkers: Na het voeren van de gesprekken met potentiele kandidaten wordt er vaak een aanbod gedaan, een startdatum bepaald, contracten getekend en al snel volgt de eerste werkdag. Deze ervaring is voor de sollicitant net zo gewoontjes als dat het voor u wegleest. Maar dat kan ook anders!

Komt de nieuwe collega langs om zijn/haar contract te bespreken en ondertekenen? Zorg dan voor een leuk welkomst kado. Een kortingspas, een koffie/thee mok met zijn/haar naam erop of iets anders wat goed past bij jullie zaak. Dit kunt u natuurlijk combineren met iets minder tastbaars, zoals een benoeming op de website/social media. Het gaat uiteindelijk niet om de grootsheid van het kado, maar om het gebaar. Het feit dat je als werkgever wat extra moeite doet vóórdat de persoon is gestart. Probeer hier echt iets leuks van te maken, want zo’n verhaal over iets extra’s gaat namelijk als een razende rond binnen de familie en vriendengroep en levert u altijd meer op dan dat het heeft gekost!

Een ander belangrijk punt is dat het duidelijk is wat uw verwachtingen van de medewerker zijn. Zorg vóór de eerste werkdag dat een op maat gemaakt inwerkprogramma bekend is voor de eerste maand. Schrijf dit uit van dag tot dag en zorg ervoor dat de nieuwe medewerker niet naar u toe hoeft te komen met logische vragen die u vooraf had kunnen ondervangen door dit mee te nemen in het inwerkprogramma. Maak hier tijd voor en geef hier echte aandacht aan, maar betrek ook uw andere medewerkers bij het opzetten van dit inwerkprogramma en het feitelijk inwerken van de nieuwe collega. Dit schept namelijk niet alleen een band, maar motiveert ook uw medewerkers door ze een niet alledaagse taak te geven.

Tijdens het inwerktraject is het ook erg belangrijk om te blijven praten met de medewerker. Hoe gaat het? Waar loop hij/zij tegenaan? Valt hem/haar iets op?

Zorg er ook voor dat in het inwerkprogramma voldoende evaluatiemomenten zijn. Na een dag hoef je dit natuurlijk niet te doen, maar bijvoorbeeld wel na de eerste en tweede werkweek. Herhaal dit nogmaals aan het einde van de proeftijd. De aandacht die u geeft aan de nieuwe medewerker laat zien u echt betrokken en aandacht besteed aan de persoon. En laten we eerlijk zijn: iedereen vindt aandacht toch fijn?

Behouden

Deel 2 van het binden en behouden van medewerkers: Zijn beide partijen tevreden en besluiten jullie bij elkaar te blijven? Dan leven jullie nog lang en gelukkig. Toch?

Was het maar zo makkelijk… Zoals ieder huwelijk heeft ook iedere arbeidsrelatie zijn pieken en dalen. De loyaliteit voor een bijbaan is tegenwoordig ook niet meer wat het was, dus moet je net als in een huwelijk toch je best voor elkaar blijven doen om een gezonde (arbeids)relatie te houden.

Net als in het inwerktraject betekent dat blijven praten met elkaar. Zorg ervoor dat er, naast de gemiddelde koffiepraat, ook een gezonde HR-cyclus is binnen uw bedrijf. Voer zo nu en dan een gesprek over functioneren. Volg netjes de regels van de wet als het gaat om contractverlengingen. Investeer in uw medewerker(s) en vraag ze waar zij zich in willen ontwikkelen. Durf ook te vragen om feedback over uw rol als werkgever. U zult merken dat door het oprecht aandacht geven aan uw medewerkers, zij ditzelfde aan u (en uw klanten) zullen teruggeven.

Vragen?

Voor de één is dit gesneden koek en voor de ander compleet nieuw. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel binden en behouden van medewerkers of hulp nodig met één van de bovenstaande punten? Of heeft u hulp nodig met het voortraject en de zoektocht naar uw nieuwe medewerker? U kunt in alle gevallen contact opnemen met Tim de Vries via 085 130 0497   of mail ons.

× Solliciteren? Stuur ons een app