personeelsstrategie bezorgers

Personeelsstrategie

Een personeelsstrategie voor bezorgers? Wat is het en hoe gebruik je het? 

Regelmatig krijg ik een belletje of mailtje met de vraag van een ondernemer: Kan je mij helpen? Er is een medewerker die zijn/haar contract heeft opgezegd en ik heb zo spoedig mogelijk een nieuwe bezorger nodig!

Natuurlijk helpen wij je graag met het invullen van deze behoefte door het plaatsen van een vacature, maar nog liever proberen wij met je mee te denken om dit soort situaties te voorkomen.

De beste manier waarop u dit soort situaties kunt voorkomen is een sterke personeelsstrategie voeren. Maar wat is dat nu eigenlijk? Bij een personeelsstrategie houd je rekening met de organisatie en de doelstellingen die je hebt voor het jaar of voor meerdere jaren. Je zorgt ervoor dat je deze doelstellingen koppelt aan een behoefte voor personeel. Dat moet antwoord geven op de volgende vragen:

• Hebben we nu voldoende medewerkers?

• Hebben we toekomstig meer medewerkers nodig?

Het antwoord op deze vragen hangt natuurlijk wel samen met meerdere variabelen. Want als je twee of drie medewerkers in dienst hebt, dan heb je deze medewerkers nooit alle dagen van hun contractuele uren aanwezig. Je moet hierbij ook rekening houden met vakantiedagen, ziektedagen en feestdagen. Reken jezelf dan ook niet te rijk! Vaak zul je, afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden, zo’n 10 tot 15% minder beschikbare uren hebben dan je contractueel afspreekt met je medewerker(s).

Heb je nu eigenlijk wel voldoende personeel in dienst? Wat gebeurd er als één van de bezorgers of keukenpersoneel zijn of haar baan opzegt? Ben ik hierop voorbereid? Wat kan ik eraan doen om eventuele gaten te voorkomen?

Nu hoor ik je al denken… Ik kan wel weer een extra medewerkers aannemen, maar mijn personeelskosten zijn al vrij hoog! Probeer die vraag echter eens om te draaien. Wat kost het je als je een paar maanden een bezorger mist? Kun je je doelstellingen wel behalen zonder de keukenmedewerker(s) die je nu in dienst hebt? 

Zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen krijgt hoe dit er voor jouw organisatie uitziet. Zet alles op papier en probeer dit te verankeren in jouw organisatie. Neem het mee in de HR-cyclus (lees hiervoor vorig artikel Binden en behouden van medewerkers) en monitor regelmatig om te zien of alles nog actueel is en of je actie dient te nemen volgens de strategie. Je zult merken dat als je hier regelmatig over buigt, het allemaal steeds makkelijker wordt en je de verwensing ‘Ik wens je veel personeel toe’ alleen maar toelacht!

Vragen?

Heb je vragen naar aanleiding van een personeelsstrategie voor bezorgers? Of heb je hulp nodig met de zoektocht naar nieuwe medewerkers? Neem dan contact op met Tim de Vries van Delivery Jobs via 085 130 0497 of mail.

× Solliciteren? Stuur ons een app