sollicitatiegesprek werkgever

Sollicitatiegesprek voeren als werkgever

Hoe voer ik een sollicitatiegesprek als werkgever? Lees er meer over in ons artikel en selecteer de juiste medewerker voor uw bedrijf.

Het belang van de juiste medewerker op de juiste plaats is altijd al een uitdaging geweest. Maar momenteel, in tijden van het Coronavirus, is het van nog groter belang om ineens de juiste keuze te maken. Er is weinig ruimte voor trial by error. Hoe zorgt u ervoor dat u de juiste nieuwe collega ‘selecteert’ voor uw bedrijf?

Alles begint natuurlijk met het plaatsen van een advertentie en/of het inschakelen van een derde partij om u hierbij te ondersteunen. Want u wilt het liefst keuze tussen meerdere sollicitanten. Dat maakt het vergelijk tussen de ene en de andere sollicitant namelijk een stuk makkelijker!

Maar hoe voer je nu een sterk sollicitatiegesprek als werkgever en hoe zorg je er tegelijkertijd voor dat je iemand niet onderwerpt aan een enorm vragenvuur? Je wilt namelijk ook aantrekkelijk zijn voor een sollicitant en dat hij of zij enthousiast wordt van het gesprek. Voor de gemiddelde sollicitant binnen de thuisbezorg branche zijn er namelijk mogelijkheden genoeg. Kunnen ze bij u niet aan de slag, dan kunnen ze het een paar deuren verderop opnieuw proberen.

Klik en competenties

Natuurlijk begint de selectie op essentiële onderdelen zoals een rijbewijs voor de scooter of auto. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten of de sollicitant ook de nodige ervaring heeft: als bezorger of in de keuken? Of misschien in een andere bijbaan. Beide onderdelen kunt u al aan de telefoon met elkaar bespreken. Maar vervolgens zitten jullie met elkaar aan tafel en kom het belangrijkste onderdeel aan bod: is er een klik en heeft de sollicitant de motivatie en skills om aan het werk te gaan?

Of de welbekende klik aanwezig is weet je vaak al na een paar minuten in het gesprek. Het voelt goed of misschien juist niet… Klikt het of niet hangt vaak samen met gedeelde interesses, overeenkomstig gedrag, houding en nog veel meer. Het is vaak van groot belang om wel of niet verder te gaan met een sollicitant. Tegelijkertijd kun je jezelf de vraag stellen: is het belangrijk dat ik een klik heb met de sollicitant? Dat valt weer samen met de vraag of je zelf gaat samenwerken met hem of haar? Is dat niet zo, dan is de onderlinge klik misschien minder relevant en zal de klik moeten blijken uit een vervolggesprek met de collega(‘s) die dat wel zullen gaan doen.

Een tweede en minstens zo belangrijk onderdeel van het sollicitatiegesprek wat je voert als werkgever gaat over competenties. Denk dan aan zaken als houding, gedrag, samenwerken en communicatieve vaardigheden. Voor elke functie zijn bepaalde competenties meer of minder van belang. Probeer dan door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren hoe een sollicitant scoort op de competenties ven belang. Pas dan weet je echt of er een goede match is tussen de twee partijen.

Maak het praktisch

Klik, competenties en nog veel meer praktische informatie… Wat wil ik allemaal weten en vergeet ik niks? Veel recruiters maken bij het voeren van gesprekken gebruik van een gespreksverslag om ervoor te zorgen dat ze alle nodige informatie in bezit krijgen en ook terug kunnen lezen. Een gespreksformulier helpt hierbij en geeft soms ook de nodige houvast in het voeren van een gesprek.

Bij het opzetten van een dergelijk formulier zijn er 3 onderdelen van belang:

• Praktische informatie: Naam sollicitant, Per welke datum beschikbaar/opzegtermijn, hoeveel uren per week beschikbaar, welke dagen wel/niet, beschikbaar op koopavonden/weekenden, heeft hij of zij vakantieplannen in het vooruitzicht, wat verdient de sollicitant nu en wat zijn de salariswensen in een nieuwe baan, welk rijbewijs heeft hij of zij (kopieën maken!)

• Competenties: omschrijf de competenties die voor uw bedrijf of voor deze specifieke functie van toepassing zijn en normeer deze: Boven verwachting, Volgens verwachting of Onder verwachting.

• Geschikt of ongeschikt? Behoudt ruimte in het verslag om te omschrijven wat de plussen en minnen zijn van de sollicitant. Kan hij of zij door naar de volgende ronde?

Opvolging van een positieve kennismaking

Om er zeker van te zijn dat u de juiste persoon selecteert, adviseer ik altijd om met meerdere mensen het gesprek te voeren. Betrek één of meerdere collega’s bij een gesprek. Vier ogen zien altijd meer dan twee en geven u de ruimte om samen het gesprek aan te gaan over een mogelijke nieuwe collega. Probeer hiernaast ook altijd een referentie in te winnen bij een vorige werkgever. Deze kan u vaak voorzien van ‘inside information’ en u in sommige gevallen ook behoeden van het maken van een verkeerde keuze

Heeft u vragen over dit onderwerp of kunt u hulp gebruiken bij een onderdeel van de werving? Dan kunt u contact opnemen met Tim de Vries van Delivery Jobs via   085 130 0497  of mail ons. 

× Solliciteren? Stuur ons een app